BRENGT MENSEN IN BEWEGING
Een training maak ik op maat, daarvoor neem ik de wensen en verwachtingen van de opdrachtgevers en de deelnemers mee. We gaan veel doen (op een ‘speelse’ manier), waarbij theorie ondersteunend is. Ik ben een groot voorstander van ervarend leren, omdat op die manier de theorie beter beklijft. Aangezien ik naast communicatietrainer ook trainingsactrice ben, gaan de deelnemers zowel met elkaar als met mij oefenen. We zoomen daarbij in op praktijksituaties van de deelnemers. Met behulp van concrete oefeningen (o.a. rollenspellen) gaan de deelnemers ervaren welk gedrag wel en welk gedrag niet effectief is.
"Wij kijken terug op een zeer geslaagde dag. De reacties die ik achteraf van mijn collega’s heb gekregen zijn erg positief. Opvallend is dat enkele collega’s die op voorhand kritisch stonden ten opzichte na afloop van de training vol lof zijn. Ik denk dat de meeste collega’s de vaardigheden die getraind zijn in de praktijk goed kunnen gebruiken.....Omdat de deelnemers bij de afgelopen training zeer onder de indruk waren van jouw kwaliteiten, zal ik bij een komende training zeker aan jouw denken en contact opnemen.”
Simon de Joode, Beleidsmedewerker, Kennemer College Beverwijk / Heemskerk
Van valkuil naar uitdaging
Waardoor stoor jij je aan die ene leerling of collega en een ander niet? Hoe voorkom je dat ergernissen in de werksfeer gaan leiden tot stress? En wat zeggen die ergernissen over anderen eigenlijk over jezelf? In deze training staat jezelf beter leren kennen, waarbij je meer begrip krijgt voor een ander centraal. Hierbij maken we gebruik van het model van het kernkwadrant, van Daniël Ofman. Door inzicht te krijgen in je kwaliteit en de daarbij behorende valkuil, weet je waar je ontwikkelpunt (uitdaging) zit. Door middel van het kernkwadrant krijg je inzicht in je allergieën / irritaties en handvatten voor je valkuilen. En je wordt je vooral weer bewust van je talenten en die van je collega’s en leerlingen waardoor de samenwerking zal optimaliseren.
Timemanagement is keuzes maken
Je wilt eindelijk aan de slag met je werk dat is opgestapeld, word je weer onderbroken door een gestreste collega die van alles van je wilt, en het liefst nu… Tijd is niet te managen; tijd kun je niet vertragen of stoppen. Wat je wel kunt managen is je eigen gedrag. Je gedrag en soms je directe omgeving zijn te beïnvloeden. In deze workshop krijg je handvatten hoe je je eigen tijd beter beheert, door prioriteiten te stellen. Door af en toe ‘nee’ te zeggen, zonder dat je de ander voor het hoofd stoot. Met behulp van concrete oefeningen en tools ga je ervaren welk gedrag wel en welk gedrag niet effectief is.
Van over-je-heen-laten-lopen naar opkomen voor jezelf en van kattig naar duidelijk
Durf je bijvoorbeeld niet altijd te zeggen wat je vindt? Laat je je makkelijk overhalen, durf je niet goed nee te zeggen? Ben je bang voor ruzie? Vinden anderen je te bazig of te dominant? Of je denkt op te komen voor jezelf en dan vinden ze je kattig. Assertiviteit behelst het opkomen voor jezelf waarbij je tegelijkertijd respect toont voor de belangen van een ander. Je leert in deze training je grenzen aan te geven én tegelijk de relatie goed te houden. Dit kan je leven op persoonlijk vlak en op je werk een stuk prettiger maken.
Effectief feedback geven en ontvangen
Vind je het eng om je lakse collega aan te spreken? Zou je de ander willen aanspreken op z’n onprettige gedrag, maar je doet het toch maar niet? Wel heb je het er over met anderen, omdat je niet goed weet hoe je iemand moet aanspreken, misschien bang voor de reactie? Feedback is een boodschap over het gedrag of de prestaties van een ander. Het is onmisbaar als je met anderen samenwerkt. Je moet zo nu en dan kunnen zeggen dat het werk van de ander niet in orde is, of juist heel erg goed is. Als het op de juiste manier gebeurd is het zelfs een cadeautje voor de ander.
Van lastig naar hanteerbaar
Hoe zorg je er voor dat een leerling die zijn troep laat rondslingeren dit opruimt, zonder dat je een grote mond krijgt? Wat doe je als je respectloos wordt benaderd? In deze training zullen onderwerpen zoals: aanspreken op, contact maken en de-escaleren aan de orde komen. Er wordt stilgestaan bij verschillende vormen van agressie en spanningsregulatie. Lastige situaties zullen inzichtelijk worden gemaakt (evt. mbv een acteur). Door te oefenen en te doen leren de deelnemers de ander aan te spreken, zodat de ander zijn gedrag verandert en tegelijkertijd de relatie goed blijft.
"Ik heb de workshop als positief en heel zinvol ervaren. Ik ben (positef) aan het denken gezet. Je hebt een fijne manier van geven van de workshop, houden zo!"
OOP-er Alkwin College
"Je geeft uitstekend uitleg en hebt een bjizonder plezierige stem."