Trainingsacteren

Rollenspellen, regiemodel en assesments

Als trainingsactrice draag ik bij aan het leerproces van de deelnemer tijdens een communicatietraining of assessments. Een (lastige) praktijksituatie wordt gesimuleerd met een rollenspeler. De deelnemer ervaart de situatie zoals deze in de werkelijkheid is. Door een situatie te spelen leert de deelnemer hoe hij/zij het beste kan handelen in de gegeven situatie. De situaties worden op verschillende manieren gespeeld en je krijgt feedback. Met nieuwe inzichten en ervaringen zal de deelnemer met een prettig gevoel de training afsluiten.

"...in de positieve reacties wordt heel specifiek jouw naam een aantal keren genoemd: Geweldige actrice, hele fijne en leerzame feedback en steeds een stop waarna je een tweede poging kunt doen. Dat wordt zeer gewaardeerd."       
P. Visser, NSO-CNA

“Actrice geeft veel meerwaarde aan de cursus. Erg veel inlevingsvermogen door Helgiene. Het was echt een absolute meerwaarde van deze cursus dag.”   

“Helgiene is een plezier om mee te werken. Ze is bescheiden, zonder zichzelf ooit weg te cijferen. Ze is scherp, zonder ooit bot te worden. Ze kijkt goed naar de behoefte van de deelnemers (en van de trainer overigens) en kan meebewegen, zonder ooit haar eigen inbreng te vergeten. Ik heb Helgiene inmiddels in actie gezien als trainingsactrice, theatermaker en workshop begeleider bij verschillende opdrachtgevers en voor diverse doelgroepen en kan alleen maar zeggen...she's one of a kind!”
Stevin Veenendaal, eigenaar trainingsbureau Het Binnenwerk

"Actrice met veruit de beste feedback."
Trainer, SJD Hogeschool Amsterdam

Voorbeelden van trainingsonderwerpen en communicatiemodelen

  • Leidinggevend communiceren
  • Agressieregulatie
  • Assertiviteit
  • Feedback geven en ontvangen
  • Slechtnieuws gesprekken
  • Klantvriendelijkheid
  • RET
  • Transactionele Analyse
  • Kernkwadranten
  • Roos van Leary
  • Sociale stijlen

Specialisaties

Leidinggevend communiceren:

Hoe spreek je je teamleden aansprekend aan. Vaak word ik ingezet bij trainingen waarbij leidinggevenden oefenen om hun werknemers of teamleden aan te spreken. Denk daarbij ook aan startgesprek, functioneringsgesprek en beoordelingsgesprekken. Ik heb jarenlange ervaring met het werken in een team en werken voor managers.

Oudergesprekken:

Ik werk vaak voor scholen en zorginstellingen. Door mijn jarenlange onderwijservaring heb ik veel verschillende ouders ontmoet. Ik kan me goed inleven in de situaties van ouders, waardoor ik goed inzetbaar ben voor lastige gesprekken met ouders. Denk daarbij aan: mentorgesprekken, intakegesprekken bureau jeugdzorg, omgang met ouders van coachee.

Omgaan met mensen met psychiatrische ziekten:

Ik werk voor instellingen waarbij de deelnemers leren omgaan met mensen met een psychiatrische ziekte, zoals manisch depressief, schizofreen, bordeliner etc. Door middel van casuistieken waarbij ik de prsychiatrische patient speel, kunnen deelnemers zien en vooral ervaren hoe je effectief kunt omgaan met deze personen. Wat werkt er prettig voor beide partijen. Dit geldt ook voor casuistieken over mensen met een aangeboren hersenletsel en mensen met een verstandelijke beperking.